Spike Collection FW2014

Spike Collection FW2014
30 years of Norwegian jewellery design - 2014

lørdag 30. april 2011

Vårpuss


Heisann kjære venner !

Da er våren er kommet til Lier !
Det er herlig. Kornet spirer på åkrene som omgir huset vårt.
Liene er grønn, og også fra vårt kontor på Egge ser vi bare grønnt og grønnt.

I dag som det er lørdag, burde jeg ha raket litt mer i hagen. Men så fant jeg ut at jeg ikke hadde lyst. Franz reiste til fjells for å delta på Skarverennet.
http://www.skarverennet.no/ sprekingen !

Da gjør jeg heller noe jeg har lyst til også . Så får vi ta rakingen i morgen, sammen.


Jeg kjørte inn til Bogstadveien for å handle litt vårtøy. Det er viktig å freshe seg opp litt når våren kommer.
Jeg stakk naturligvis innom butikken vår i Bogstadveien. Der yrte det av liv. Glade Osloborgere som var ute og nøt solskinnet, og tydeligvis var ute i samme ærend som meg. Nemlig en liten vår puss.

I butikken gikk det unna. Jeg elsker jo å selge og prate med kunder. Det å finne akkurat det riktige smykket til den personen jeg har foran meg er utrolig morsomt. Det å finne akkurat det smykket, med de rette fargene og formen til å bringe fram personligheten er utrolig morsomt.

Det som er mest populært akkurat nå er smykker i pudderfarger. Jeg fikk høre at et medlem av det norske kongehuset var innom og kjøpte et sett fra akkurat at den kolleksjonen hos en av våre forhandlere . Det er jo hyggelig ! Det blir spennende å se om vi får se det på bilde ?



Ha en riktig god 1. mai ! Hilsen Birgit

lørdag 16. april 2011

Påskehilsen



Hei,
Da er vi hjemme igjen etter en lang og intens designreise. Nå skal det bli godt med påskeferie !

Det er lange dager, og mye arbeid som ligger bak kolleksjonene våre. Det er en ting å skulle være innkjøper og velge. "Det er pent og det er ikke pent. Det tror jeg på, og det tror jeg ikke på."

Dette er ikke det vi holder på med. Vi skaper alt fra bunnen av.Det er virkelig noe helt annet.
Og veldig mye mer arbeid. Som starter lang tid i forveien.
Vi tengner deler, planlegger konsepter. Og så reiser vi ned for å sette dem sammen. Dette gjør at vår kolleksjoner blir helt unike. Og rett og slett litt finere, håper jeg.

Vi sitter intenst og lager smykker fra tidlig morgen til sent på kveld. Derfor er det utrolig deilig med noen avbrekk i denne deilige Kinesiske parken vi akkurat har oppdaget.





Det er vår i Kina nå, som de fleste steder på den nordlige del av kloden. Og det er så fantastisk. Vi har funnet ut at det er en vakker park, rett bak hotellet vårt. Det er bare så deilig å ha et sted å få litt frisk luft, og kunne gå litt. Skjønt frisk luft....... Parken er i hvertfall skjønn.




Titt tei Tove. Min fantastiske kollega som er fast del av designtemet vårt. Her gjemmer hun seg i et vakkert mandeltre. Det er så vakkert med alle de nydelige trærne som blomsrer på bar kvist.



Når de førsk skal lage en park i Kina, så sparer de ikke akkurat på kruttet. Parken var diger, og beplantet og bebygget på det aller vakreste. Nydelige små broer, fantastisk beplantning og skulpturer over alt.



Og når vi ikke lager smykker eller går tur i parken, spiser vi ! Ah, maten er så god !!!



Her er det Koreansk barbeque. Kjøtt som blir grillet ved bordet, og så pakket inn i grønne blader, sammen med soyabønne pasta med chille. Nam nam


Da vil jeg bare ønske dere en veldig god påske.

fredag 1. april 2011

Design reise

Hei og hå !

Da holder jeg på å gjøre meg klar til neste designreise. Skal hjem og pakke kofferten ganske så snart.

Foran en slik reise så blir det alltid litt stress. Mange ting skal være klart til du kan reise. Jeg gleder meg litt, og jeg gruer meg litt. Og så er det en god porsjon ren rutine fordi jeg har gjort det så mange ganger.

Noe av det jeg gleder meg til er dette: Deilig deilig Kinesisk og Koreansk mat. Dette bildet er fra forrige tur. Da hadde vi med oss norsk rakfisk som vi serverte. De elsker rakfisk i Kina ! Og jeg elsker kinesisk mat i Kina. Måltidet på bildet er et skikkelig fusion vil jeg si. Norsk julemat og Kinesisk og Koreansk i skjønn forening.



Dette derimot, gleder jeg meg ikke fult så mye til. Dvs. jeg både gruer og gleder meg. Det er ikke lett å lage en ny kolleksjon. Det er rett og slett temmelig vanskelig. Men så er det også utrolig morsomt. Det er jo faktisk en av de tingene her i verden som jeg virkelig elsker. Å være kreativ, produktiv og oppfinnsom. Det er gøy.

Men kreativitet er også vanskelig. "Det gjør ondt når knopper brister" sa Kerstin Thorvall (tror jeg..) Og det gjør det.



Jeg er veldig glad for at jeg ikke trenger å rydde opp etter meg selv !

Men så gleder jeg meg til dette da. Å kunne gå ut til forskjellige artige restauranter om kvelden og spise deilig mat. Det hender jo vi blir tatt med ut og spise. Noen ganger til veldig flotte steder. Andre til mer vanlige steder. Det kan være vel så bra det. Koreansk barbeque er en favoritt. Med grillet kjøtt, hot bønnesuppe og 25 fedd hvitløk. Nam nam



Men dette er en av det jeg virkelig gleder meg til. Kinesisk fotmassasje ! Ah det er så godt.
Først får man bena i en stamp med glovarmt vann, før de bruker halvannen time å massere alle medisinske punkter på bena dine. Det er så deilig, sunt og helsebringende. Etterpå sover man som en baby.



Gymtøyet skal med også. Opp og trene i treningsrommet hver morgen klokken 7. Det er faktisk klokken 01.00 norsk tid. Så man er litt trang i øyene den første morgenen. Men det gjør godt. Man trenger det for å yte sitt beste.

Så sånn har vi det på reisene våre. Da får vi håpe at vi klarer å lage enda en flott kolleksjon smykker vi kan være stolte av.

Hilsen Birgit

fredag 18. mars 2011

Next winter already ?

Hei !

Nå er det lenge siden sist. Her hos oss har det skjedd ganske mye. Ikke før har sola vendt tilbake til vinterlandet Norge, og fått ørlitegrann varme i seg, så er vi i gang med å selge inn neste høst.

Det er sånn det er i vår bransje. Det handler om å ligge langt foran.
Vi har derfor alt klart for høsten allerede nå, og får nesten daglig besøk av våre utenlandske distributører. Vi har allerede hatt besøk av Russland, Estland og Italia.



En liten smakebit fra showrommet vårt i Oslo. Her stiller vi ut høstens nyheter.
Og responsen har vært formidabel. De bare elsker det de ser.

Det er litt godt for oss å vite. Det er jo spennende hver eneste sesong.
Har vi klart å skape det de vil ha ? Man vet aldri, og noen sesonger er bedre enn andre.



Forut for det hele må vi ha et fotoshoot. Her vi, meg sammen med stylisten Linda og vår vakre modell.



Fotoopptaket ble gjort på denne vakre gamle gården, med disse fantastiske stabburene.
Våre utenlandske gjester skjønner sikkert ikke at dette er musesikre lagringshus. Men det ser garantert veldig norsk ut.



Brrrrrr. Det er ikke lett å være modell i -12 c Men det er en del av jobben. Frys, smil og se avslappet ut. Bildene ble kjempefine.




Her har vi våre grafiske designere Gøril og Marita i fullsving med detalj fotografering.

Nå ser vi bare fram til at denne snøen skal smelte. Nå er vi lei av vinteren. Vi lengter etter sol. Da kommer vi til å krype ut, som bjørnen fra hiet. Vi gleder oss til å myse mot den skarpe nye sola og kjenne på strålene som gir varme til forfrosset sjel.

Ha en god helg !

tirsdag 1. mars 2011

flere butikker

Her er noen flere butikkbilder fra Kina. Jeg drømmer om at butikkene i Norge kunne se ut litt på samme måten....

Inngangen til et aldri så lite varehus i Kina, i en liten du by du ikke har hørt om en gang...
På en 7-8 millioner mennesker



Og her har vi den nye kolleksjonen presentert. Bang Olufsen og Diesel kan skimtes i bakgrunnen.



Dette er et veldig lekkert varehus, med brandbutikker så store at jeg har ikke sett maken i hele Skandinvia.



Hva synes dere ?

Hilsen Birgit

søndag 27. februar 2011

En rask tur til Kina

Vi måtte en rask tur til Kina forrige helg, for å ordne opp i litt praktiske ting. Det er nesten utrolig at det går an å reise så langt, på så kort tid, og fortsatt føle at alt gikk helt greit.

Jeg pleier jo å være borte lenger hver gang jeg er i Kina. Men da reiser jeg for å jobbe med design, og lage prototyper. Man blir jo vant til det etterhvert. Jeg er ikke så veldig plaget av jetlag lenger. Dvs. jeg har sikkert lært meg å håndtere det.


















Dette er et helt vanlig varehus i et liten Kinesisk by du ikke har hørt om en gang, på bare 7-8 miliioner mennesker. Her snakker vi rask utvikling. Og det rare er, de vil ha akkurat det samme som oss !
Vestlige merker og produkter.

Vi fikk tid til å besøke en av de nye A&C butikkene. Kineserne elsker våre smykker og synes de er superkule. De er nok litt annerledes en de tradisjonelle tingene de har vært vant med, men nettop derfor blir vi ansette som svært kule.

I Kina er A&C eksklusive smykker fra Norway. De koster også mye mer der enn i Norge.
Våre nærmeste naboer (som jeg ikke fikk med på bildet) er Burberry og Dolce & Gabbana.




















Vi traff denne kunden i en av butikkene. En kul moderne jente med LV veske, Uggs på føttene, og A&C smykke rundt halsen !

Hun syntes det var kult å bli tatt bilde av til bloggen. Men hun får ikke sett det selv, blogger ikke virker i Kina.

Det er morsomt å se at en Kinesisk kvinne er egentlig ikke så forskjellig fra en norsk. Og de ønsker seg akkurat de samme tingene.

Hilsen Birgit

søndag 13. februar 2011

Smykkelansering på Karl Johan


Chupa Chups til alle !


Fornøyd dame som kjøpte gave til dattern sin.
Det blåste så forferdelig at vi ble nødt til å klippe av den rosa løperen desverre.

Cat woman Jeanette ønsker velkommer før avduking
Kø er kult !
Henriette Steenstrup har sikret seg Fam smykker til både seg og Else. Jeg bare håper ikke hun låner dem bort til Maja Virrak.