Spike Collection FW2014

Spike Collection FW2014
30 years of Norwegian jewellery design - 2014

tirsdag 26. juli 2011

LOVEOSLO

LOVEOSLO 25-07-2011

På ettermiddagen den 25. setter jeg meg i bilen og kjører inn til Oslo for delta i rosetoget som skulle gå fra Rådhusplassen. Hele dagen hadde jeg gått rundt meg selv, og ikke i stand til å gjøre noen ting. Bare sluke informasjon om det forferdelige som har skjedd. Det å delta i en felles handling føltes viktig.




Folk strømmet til sentrum. Det var nesten kø på veiene inn til Oslo. Folk bar med seg bloster.









Etterhvert fikk vi vite at toget ble avlyst på grunn av folkemengden. Det var rett og slett ikke gjennomførbart. Dette var en aktivitet som ble startet på Facebook. Oslo Ordføreren var skikkelig fornøyd med at det ikke var i kommunal regi.



På Rådhusplassen var det et folkehav. Jeg har aldri sett så mange mennesker i Oslo før. Alle gater var fulle. Og alle løftet sine blomster til en hav av blomster.



Vi klarte å lirke oss fram til en flott plass rett foran scenen. Folk sto som sild i tønn, men stemningen var rolig og vennlig.



Jeg hadde god utsikt til backstage området. Der kunne jeg se de kongelige og politikere som gjorde seg klare. Det var bare 10 m unna. Kronprinsessen og Kronprinsen så veldig elegante ut.



Talene til både Kronprinsen og Statsministeren var veldig sterke og gode. Vi er heldige som har så oppegående kongelige og ledere i vårt land. De gav oss klar beskjed; Det handler om at holdningene til hver enkelt av oss betyr mye. Og at det er nå opp til oss hva som skal skje etter 22.7.2011. Hvordan vi skal takle vårt samfunn, og om hva som skal til for å beholde det åpne og frie samfunnet vi har. Enigheten om ikke å svare med hat er stor.

Vi avsluttet med å synge "En himmel full av stjerner" mens tårene fikk strømme fritt.



Etterpå vandret vi oppover i byen for å se på blomsterhavet ved Domkirken, og på ødeleggelsene etter bomben. Her var vi utenfor Nasjonal Teateret.



Vi går forbi A&C butikken på Karl Johans gate, og ser vinduet som knuste. Gudskjelov ble ingen hardt skadet.



Over alt, men spesielt utenfor Oslo Domkirke legger folk ned blomster. Og de tenner lys. Mange har lagt med kort og brev. Det er godt å få gi uttrykk for sine følelser på denne måten. Vi mennesker trenger det i vanskelige tider.



Etter hvert var det blomster over alt

Posted by Picasa
Utenlandske pressefotografer var i aksjon over hele byen. Det gjaldt å finne kreative vinkler for å fange stemningen i byen.



Utenfor Domkirken var det et hav av blomster og lys.







Her står jeg ved fontenen på Youngstorget. Herfra kunne vi se mange knuste vinduer. Det kan ikke ha vært morsomt å være der på fredag.


Etterhvert var det som om sorgen lettet litt. Jeg fikk en slags 17. mai følelse. En behersket en. Det fikk meg til å tenke at 17. mai er en veldig god trening i fellesskap. Jeg er glad for at det er en inkluderende dag, hvor alle kan delta. Demokrati er ikke noe som bare utøves på Stortinget. Det handler om dialogen og de små handlingene i samfunnet.

"Frihet Respekt og Mangfold" Det er våre verdier i A&C, og mange av våre smykker er inngravert med dette budskapet. Det er jeg stolt av å bære rundt halsen akkurat nå.

Klem fra Birgit



mandag 25. juli 2011

Et land i sorg !

Jeg er akkurat kommet hjem til Norge etter ferie i Frankrike.
Jeg er kommet hjem til et land i sorg. Jeg bare går rundt meg selv, klarer ikke spise eller gjøre noen ting som helst. Jeg leser aviser, sjekker nyheter og sosiale medier.

Jeg har mottatt mange hilsener fra venner av A&C i utlandet. Alle uttrykker sin medfølelse.
Det varmer veldig. Jeg kjenner på det nåværende tidspunkt ingen av de som er blitt rammet.
Men Norge er et lite land. Vi er veldig sammensveiset i en situasjon som denne.

Jeg må si jeg føler skam og avsky fra denne mannen som gjorde dette. Jeg er flau over at vi har slike mennesker i Norge. Men jeg vil ikke hate. Nå må vi sørge for at denne saken ikke får det utfallet gjerningsmannen ønsket. Her er ikke innledet noen krig mot noen.

Unasett forskjellige syn og religioner, så må vi sloss for våre verdier; Frihet, Respekt og Mangfold.

www.ap.no
www.vg.no

lørdag 23. juli 2011

Etter bomber og massakre

Kjære alle sammen,

Dette er så utrolig trist ! Jeg sitter trygt på ferie i Frankrike, men har fulgt med på de forferdelige nyhetene. Hva som skjedde vet dere, det er verdensnyheter, så det er ikke nødvendig å si mer om det.

Jeg mottar hilsner og meldinger fra venner og kolleger verden over. Takk for at dere tenker på oss. Norge er et lite land, og nå står vi sammen i sorgen.

Jeg må si at det er enda godt at dette var norsk idiot. Og ikke noe som kom utenfra. Dette kommer til å prege samfunnet vårt i lang tid framover. Noe så ondskapsfullt og forferdelig.
For en forferdelig type !

Hvordan gikk det med oss i A&C ? Butikken på Karl Johan gikk det greit med.
Vinduene i etasjene over oss eksploderte, og en av våre ansatte fikk en liten glass splint i øyet.
Men det gikk bra, da hun ble reddet av linsene. Ut over det slapp de andre med skrekken.
Butikken ble selvsagt stengt.

Nå er det bare å vente på listene over omkomne. Mine tanker går til alle de som er berørt av dette. Ungdommene, foreldre, venner. Og til de stakkars 92 som har mistet livet. R.I.P.
Vi er føler med dere, og vi skal stå sammen.

Birgit

mandag 27. juni 2011

Midtsommer

Hei !

Denne helgen har vi vært på midtsommerfeiring i Sverige. Det var utrolig hyggelig opplevelse !
Og litt eksotisk for oss som aldri har vært med på ekte svensk midtsommerfeiring før.

Og det er deilig å feire årets lengste dag !

Vi ble invitert av noen gamle venner, som vi kjenner helt tilbake til den tiden vi bodde på en vakker øy på Filippinene. Det var en helt spesiell tid for både oss og dem. En tid vi aldri vil glemme, og som har gjort oss til ekstra gode venner.
I år ble vi invitert på deres midtsommerfest i skjærgården utenfor Gøteborg, sammen med deres andre gode venner.

Der her de et koselig sted på en liten øy. Øya hadde landbruk i gamledager, men i dag er det bare natur og fugler som har tatt over. Og noen sommergjester. Det minner om "Vi på Saltkråkan".

Man tar seg over til øya i båt. En liten pram. Det skvulper og skvalper og på beina er det best med gummistøvler.

Da vi ankom var alle travelt opptatt med å forberede tingene. Midtsommer stangen skulle dekoreres. Det er et stort kors, dekket med blader og blomster. Og på det skulle det henge to kranser med blomster. Dette er gamle fruktbarhetstegn.



Denne damen her er Svensk, men like fullt en stor A&C fan. Når hun og venninnegjengen kommer til Norge besøker de alltid en A&C butikk og kjøper med seg smykkeskatter hjem til Sverige.
Men her binder hun blomsterkrans.

De var veldig nøye på at alt skulle være "riktig". Nesten som julaften, følte jeg. Alle damene måtta ha kjole på, og gjerne en blomst bak øret.

Jeg hadde ikke noen kjole med meg påøytur, men jeg fikk låne. De stylet meg opp etter beste evne.



Så begynte dansen. Alle sto i ring, og dansen var sangleker. Veldig likt å gå rundt juletreet faktisk. Litt sånn tjo og hei og hoppsasa.

Det er artig med gamle tradisjoner, føler jeg.
Jeg synes det er herlig når særegenhter dyrkes og kulturen kommer til syne. Og hvor ikke alt bare er kommersialisme og overfladiskhet. Det er så mye mer ekte. Det er det vi liker.

Hunden vil også være med på leken.




I Norge kaller vi dette for St.Hans. Og våre tradisjoner er ganske så annerledes enn de Svenske. Jeg lurte på hvorfor, så jeg googlet litt. Der sto det at dette var en gammel hedensk tradisjon, for å feire årets lengste dag, fruktbarhet osv. Stangen med blomstene var et slikt
gammelt symbol.






Men hvorfor lever dette så mye sterkere i Sverige ?
Rundt reformasjonen hadde kirken fått for seg at dette ikke var ønskelig, så den forsøkte å dempe feiringen. De lykkes med dette i Norge, Danmark og Storbritania. Mens i Sverige, Finnland, Latvia og Estland lykkes de ikke.






Noen av sangene kjente jeg i igjen. Bl.a. denne som var "bjørnen sover". Den minnet meg om barnehagen. Jeg tror ikke jeg har danset denn siden da. Det er godt å være litt barnslig igjen.



Franz tar seg en hvil.



Så var det tid for å spise. Også det i følge tradisjonen. Sild og nykokte poteter !
Alle måtte ta med seg en boks sild. Veldig lettvint egentlig. Nye poteter, sild og rømme. Og masse gressløk. Mmmm veldig godt. Og snaps. Og til hver snaps, så sang de. Bellmann og Taube mye rart med morsom tekst. jeg skulle ønske jeg kunne synge, så kunne jeg tatt et stev. Men det kan jeg ikke, så det er best å bare til stille.
Stemningen ble skikkelig høy rundt bordet. Det var veldig artig.







Så avsluttet vi med ferske jordbær og vaniljeis.
Utpå natten skulle det vøre "Janssons fristelse". Det er faktisk enda mer sild og poteter, bare varmt og bakt i ovnen.
Det var godt, men jeg var bare ikke sulten i det hele tatt.




Så danset vi ut i den lyse skandinaviske sommernatten. Mørk blir det jo ikke. Dette bildet ble tatt rundt midnatt.

Det er ikke noe som er så deilig som en lys sommernatt, fuglene som synger og engene som dufter friskt.

Jeg er litt misunnelig på denne tradisjonen. Neste år vil jeg brenne bål og feire Norsk St. Hans.

Hilsen Birgit

søndag 19. juni 2011

Molde



Hei igjen ,
Nå er det lenge siden sist. Det har vært travelt, som det som ofte er på våren.
Men forrige uke fikk jeg endelig tid til en tur til Molde. For å besøke Arts & Crafts butikken der.
Molde er jo en liten by med bare 25.000 innbyggere. Men like fullt klarer Inger å drive en flott A&C butikk der. Nå skulle vi feire 5 års jubileum.



Inger møtte meg på flyplassen, og tok meg med på en herlig sightseeing tur for å vise meg det fantastisk landskapet. Og for en natur !!


På vakre Eide ble vi møtt av en av jentene som jobber i butikken. Hun hadde med seg sin søte bittelille valp. Hun er lokalkjent, og vi kjører i vei i det vakre været. Dette er første soldagen på lang lang tid.



Her i denne vika var det to delfiner som lekte seg. De hoppet og lekte, og jeg kunne tydelig se ryggfinnene deres. Men å få tatt bilde av dem var ganske umulig. Vannet var krystallklart, luften kjentes som Champagne. Helt herlig var det.



Vi kjører utover mot Atlanterhavsveien. Denne fantastsike veien som slynger seg fra øy til øy, i graderte buer.

A
Kameraet mitt klarer overhodet ikke å fange opp det øyet ser. Det får alt bare til å se flatt ut i forholde til virkeligheten.


Men dette er en så vakker dag. Rundt meg er jeg ommgitt av fjelltopper med snø, grønne lier og klart blått vann.


Vel framme på en fantastisk rasteplass drar Inger fram lunch. Hun sjenker opp et glass Molde Champagne. Nærmere bestemt Annanasbrus fra Oscar Sylte ! Moldensere elsker det !
Om jeg ikke også er begeistret ?
Vel, jeg tror jeg foretrekker ekte Champagne jeg gitt. He he !


Men lunchen var fantastisk. Solen varmet, utsikten var helt fantastisk. Vi koste oss med ferske jordbær og deilig ferskt brød og salat.

Dette var en opplevelse. Nede på veien gikk den ene bobilen etter den andre. Det var tyskere, italienere og franskmenn. Dette må jo bare være et paradis å kjøre rundt i.



Etter lunch satt vi snuten tilbake i rettning Molde. Over alt var det vakkert.

På veien stikker vi innom og hilser på hestene til Monica. Er de ikke vakre, der de beiter i vannkanten.


Over alt rundt meg er det så skjønt.




Vi reiser til Arts & Crafts butikken, og der møter vi disse to flotte jentene som jobber i butikken.
Begge to med nydelige smykker på, som så veldig flott ut.



Jeg bodde på hotell Seilet. Et veldig flott hotell av internasjonal klasse. Rett ved den store nye Aker stadion. Det er sånnt som skjer når man har både Røkke og Gjelsten som har visjoner for hjembyen sin. Jeg var imponert.


Og rett utenfor hotellet kom Hurtigruta seilende forbi.
.


Vi tar oss noe å drikke i den deilige kveldssola. Et glass hvitvin i den deilige sommerkvelden var nydelig. Det var så rolig og rent og skjønt.



Her fikk vi jammen et bilde av oss alle tre. Det er Inger som eier og driver butikken.


Og på kaia sto folk med fiskestang. Dette var et russisk par, som fisket seg middag. Jeg spurte om de fikk noe ?



Fisk ! Fisk !! sa mannen og viste villig fram fangsten. Rett bortenfor sto noen afrikanere.
De ville også fange seg gratis middag.



Så gikk vi inn på restauranten. Jeg spiste stekt klippfisk. Når jeg er i Molde VIL jeg spise fisk. Jeg kan rett og slett ikke tenke meg å sette meg ned å spise industri pizza når jeg er et sånt sted.
Og heldigvis hadde de lokale retter på menyen. Ellers hadde jeg blitt sur !



Oppe i 15. etasje åpnet en ny bar denne kvelden. Kul ny bar med blått lys.




Molde by night rett før midnatt en dag i juni.



For en vakker by Molde er !