Spike Collection FW2014

Spike Collection FW2014
30 years of Norwegian jewellery design - 2014

søndag 13. februar 2011

Smykkelansering på Karl Johan


Chupa Chups til alle !


Fornøyd dame som kjøpte gave til dattern sin.
Det blåste så forferdelig at vi ble nødt til å klippe av den rosa løperen desverre.

Cat woman Jeanette ønsker velkommer før avduking
Kø er kult !
Henriette Steenstrup har sikret seg Fam smykker til både seg og Else. Jeg bare håper ikke hun låner dem bort til Maja Virrak.

søndag 6. februar 2011

Lanseringsfesten

LANSERINGSFEST FOR FAM IRVOLL SIN KOLLEKSJON FOR A&C

Torsdagens event ble litt av en suksess. Det har versert massevis av linker og snutter som er delt på facebook. Så det trenger jeg jo ikke å gjenta her. Her får jeg heller ta dere med litt bak ikulissene. Litt sånn bak fasaden.

Stedet vi var på var Månefisken, rett ved Akerselva. Jeg ankom litt før det begynte. Da hadde A&C teamet holdt på hele dagen. Det var våre jenter fra grafisk avdeling, sammen med vår salgssjef som hadde planlagt og gjennomført alt sammen. De pyntet lokalet med bannere, utstillinger, og roså løper.

Da jeg ankom var også teamet til Fam godt på plass. Backstage de godt i gang med å style modellene.
Ville hodeplagg, sinnsyke sko og de nye smykkene i store mengder.

Mariann Thomassen er modellen som fronter serien. Mariann er jo bare en kul jente. Hun bare elsker å kle seg ut, og skape de mest vanvittige outfits. Men i tillegg til det, er hun en utrolig hyggelig jente som det har vært en stor glede å samarbeide med.




Ute i lokalet er også Fams familie på plass. Her ser dere Fams mamma og mormor. De er med på alt Fam gjør, og er hennes hjelpere.














På menyen sto Cupcakes og Sjampanje. Disse FANTASTISKE
kakene var også bake av en A&C ansatt.
De var så vakre som kunstverk. Pyntet i samme tema som smykkene. Og til min store forundring, de smakte også utrolig godt ! Kremen var deilig, og nede i kaken var det blåbær. De var rett og slett helt nydelige !!



Jenta som lager disse fantastiske cupcakesene, heter Yvonne og jobber på A&C butikken på Ski Storsenter.


Så begynner kjendisene å komme strømme til. Jeg ser fler og fler kjente. Alle spør hvem han med naglejakka er. Han heter Storm Pedersen vistnok, og kommer snart til å bli veldig kjent. Han jobber med norske Top Models, og har jobbet i New York før. Så kom Petter Pilgaard med kjæresten. Hun hadde på seg det kuleste kjedet i A&C kolleksjonen denne sesongen.
Også mange bloggere kommer. De jeg kjenner igjen er Trine Grung og Fotballfrue.








Vi koste oss med herlige drinker sponset av Smirnoff,

Og de som hadde lyst på mer sukker kunne spise Chups Chups kjærligheter så mye de ville.

Morris Mini var også sponsor og drev VIP service med sune superkule små biler.

Tusen takk til alle som har bidratt. Tusen takk til alle sponsorer som har vært med å gjøre dette mulig. Jeg vil rette en spesiell takk til alle våre A&C ansatte, som har gjort en ekstraordinær innsats. Men jeg tror alle synes det var utrolig gøy å være med på.

Smykkene kommer i butikkene fra lørdag 12.2. Offisiell lanseringsdag er riktignok den 14.2.
Ikke vent, det er limited edition.

Og noen ord om kolleksjonen: Dette er ikke smykker for alle. Men til gjengjeld for dem som liker en fargerik og humoristisk stil så er dette tingen. Det er kanskje ikke alle som makter å kle seg i Fam stil fra topp til tå. Men digger du stilen, så kan du bare velge et smykke i steden. Ikke dumt ?




mandag 31. januar 2011

Travel uke


Hei !
Dette blir en travel uke ! Men hjelpe meg så gøy det er.

Det er alltid travelt på denne tiden av året. Det er sånn i denne bransjen. Det er nye kolleksjoner, inspirasjon og reiser, designarbeid som ligger langt fram i tid. I tillegg til masse annet som må ordnes.

Det som står for tur til uken, er den store lanseringsfesten for Fam Irvoll kolleksjonen. Vi skal ha en skikkelig heidundrende fest på et av Oslos hotteste steder. Gjestelista er allerede proppfull av kjendiser og journalister. Desverre er dette et lukket arrangement, med gjesteliste. Jeg tror det kommer til bli kjempekult ! Mariann Thomassen har jo vært modell for oss for denne kolleksjonen. Den dama har bare en evne til å sette sammen de mest utrolige outfits. Helt fantastisk. Hun er forresten en utrolig hyggelig jente. Så proff å jobbe med, og så positiv og engasjert. Jeg tror hun likte å være modell for oss også. På festen skal Lise Karlsnes være DJ. At Fam kommer er jo selvsagt, men hun har jo bolle i ovnen, så det blir vel ikke så mye festing på henne den kvelden. Men hennes utrolig kule og fargerike fremtoning lar seg ikke stoppe av den grunn vil jeg tro.

Jeg reiser videre til København neste morgen. Må stå opp veldig tidlig !! Huttetu, men sånn er det bare. Der skal jeg ned og besøke moteuken i København. Det er nødvendig for å følge med, få ny inspirasjon og se hva som skjer.

Så det blir min uke. Jeg gleder meg !!

Hilsen Birgit

onsdag 26. januar 2011

Det er så mange bloggere på gang nå, det er utrolig gøy.


Jeg ble tipset om han her av Fam:

http://jonlundemoen.blogg.no/1296060089_i_love_boys.html

lørdag 15. januar 2011

Historien bak Fam og A&C

 

Hei!
Nå begynner jeg å glede meg jeg! Dette blir gøy!! Det er første gang vi har gjort noe sånnt.

Vi har fått den norske designeren Fam Irvoll til å designe en smykke kolleksjon for oss.

Den lanseres i februar. Rett før Valentines tilogmed. Vi skal ha en forhåndslansering i A&C butikken på Karl Johan fredag 11.2.

Så hvis du være en av de første i verden til å kjøpe et ekte Fam Irvoll smykke, så er det bare å møte opp ! (mer info kommer)

Kolleksjonen kommer kun til å være tilgjengelig fra Norge foreløpig.

Det hele begynnte for en god stund siden. Jeg hadde vært på Oslo Fashion Week. Der hadde jeg sett en del visninger av forskjellige norske designere.

Så så jeg Fams visning !!
Det var andre boller. En herlig tydelighet, som passet rett i smørøyet til målgruppa si.
Fargerikt, morsomt, fullt av avslappet humor.

Dette er mote for jenter som er seg selv, og gjør akkurat som de vil, tenkte jeg.
Smakebiter fra de kolleksjonene; Sailor, Cherry og Candy
Det passe som hånd i hanske med A&C sin filosofi.
"Freedom to be yourself" var alltid vårt motto.

Det var hjerter og det var matroser og det var en hyllest til homser. Helt herlig !!
Det hadde jo vært kult om hun kunne lage noe for oss, tenkte jeg. Jeg ringte Fam, og presenterte meg. Og spurte om hun kunne tenke seg å designe en smykke kolleksjon for A&C.

Det hadde Fam lyst til !
Vi trommet oss sammen, møttes hjemme hos meg. Og Fam tegnet i vei. Sammen med vår superflinke produktdesigner Katja ble ideen til virkelighet.
Det er hjerter og godterier og de villeste kirsebær.

Det blir spennende å se hvordan det går.
Vi skal ha store arrangement og åpningsfester og litt av hvert. Så følg med her, så skal du få høre mer.

Hilsen Birgit




Posted by Picasa

tirsdag 11. januar 2011

How to brighten up a winterday in January

Hei hei !

A small video on the bright sides of life in Norway on snowy January day.
Enjoy:

http://www.sedenne.no/v/872/

Best regards
Birgit

tirsdag 4. januar 2011

Godt Nyttår !


Hei !!
Jeg vil bare sende dere alle en forsinket nyttårshilsen for 2011.

Jeg har nemlig akkurat kommet tilbake fra en inspirerende reise til San Francisco.

Franz og jeg har vært og besøkt vår sønn, som studerer der.

Over alt var det koselige kafeer som serverte "organic" og handmade alt mulig. Det er herlig, vi følte oss helt hjemme.


En tur til Golden Gate er obligatorisk. Vi var ikke akkurat de eneste turistene der. Men det gjør jo ikke noe. Det er jo et sted man bare må se.













En tur for å se på the Redwoods hører også med.
Disse mektige trærne som har overlevd i over 1000 år.
De er vakre og mektige, og får deg til å føle seg liten.
Og det var godt med en god vandretur, og få rørt litt på kroppen.













San Francisco er en utrolig facinerende og spennende by.
Alt fra arkitekturen, med disse flotte Victorianske husene over alt. Sjarmerende og vakre hus, fulle av karnapper og utspring. Og mange er malt i spesielle farger. Absolutt veldig fint, morsomt og særpreget.

Alt var preget av individualisme og kreativitet.
Helt herlig ! Og helt ekte og autentisk. Slett ikke noe "plastic fantastic" som en forutinntatt kan forvente i USA.

At dette var hippiebevegelsens arnested er ingen overraskelse. Faktisk er spiriten godt bevart ennå.
Folk var utrolig vennlige og lett å komme i kontakt med.



Vi blir alltid veldig inspirert av å besøke nye steder og nye kulturer. Historie, arkitektur, mennesker og deres estetikk. Dette er ting jeg bare sluker.
En tur i Haight Ashbury distriktet var som en reise tilbake til 1975.
Folk kledde seg i de merkeligste outfits. Veldig morsomt å observere. Butikken der solgte fortsatt pannebånd, slengbukser og knytebatikk.
Det blir litt vel stivnet i fortiden for meg. Selv om vi også føler oss som gamle "travellers" og "hippie at heart", så har vi utviklet oss. Vi skal lage smykker for oppdaterte kvinner som er opptatt av mer enn mote, tenker jeg. Ha en god 2011.
Hilsen Birgit